Reisschema
  Dag 1: Heenreis
Dag 2: Las Vegas
Dag 3: Las Vegas
Dag 4: Las Vegas
Dag 5: Valley of Fire - Zion
Dag 6: Bryce Canyon
Dag 7: Grand Canyon
Dag 8: Death Valley
Dag 9: Yosemite
Dag 10: San Francisco
Dag 11: San Francisco
Dag 12: SF Discovery Kingdom
Dag 13: Great America
Dag 14: Reis naar Maui
Dag 15: Maui Ocean Center
Dag 16: Maui Whale Watching
Dag 17: Maui Road to Hana
Dag 18: Maui Feast at Lele
Dag 19: Reis naar Kona
Dag 20: Volcanoes
Dag 21: Hilo Helicopter Tour
Dag 22: Reis naar LA
Dag 23: Santa Monica
Dag 24: SF Magic Mountain
Dag 25: SF Magic Mountain
Dag 26: Universal Studio's
Dag 27: Sea World
Dag 28: Knotts Berry Farm
Dag 29: Los Angeles
Dag 30: Disneyland
Dag 31: Terugreis

Dag 19: Reis naar Kona
 We're in Hawaii!
Vandaag weer vroeg op, we hebben gisterenavond al afscheid genomen van onze gastvrouw Jerry, we ontbijten niet meer hier dus zien haar vanmorgen ook niet meer. Met pijn in het hart trekken we de deur achter ons dicht en kijken nog even een keertje goed.. Maui was alles wat ik er van hoopte en ik kom hier zeker terug. Maar voor nu eerst op naar het vliegveld!

Bij het vliegveld kunnen we zoals besproken de auto parkeren en met de sleutels erin afsluiten. Super handig want je parkeert hier direct voor de terminal. We zijn goed op tijd en vinden na een keer vragen de juiste terminal van Pacific Wings. Niet de gebruikelijke terminal voor interlokale vluchten maar een kleinere, speciaal voor eilandhoppers. Deze ruimte is helemaal nog leeg en er staat ook geen personeel achter de balie. Ach we zijn vroeg dus we gaan zitten. We wegen ondertussen de koffers en merken dat die allemaal te zwaar zijn. Overgewicht kost een hoop extra en we besluiten alles wat te veel is in 1 koffer te doen zodat we maar voor 1 koffer extra hoeven te betalen.

Na een tijdje te hebben gewacht komen er meer mensen en bij *onze* balie pakken mensen steeds de telefoon die daar op staat. Toch maar een kijkje nemen en ja hoor via die telefoon check je dus in whahaha. Okee dat doet Midas dan ook maar. Hij krijgt iemand aan de lijn, geeft onze informatie door en er wordt verteld dat er zo iemand voor de bagage komt... Dus wachten we maar weer. Er komt een half uur voor de vertrektijd inderdaad iemand aan en deze begint mensen bij de balie te helpen met de bagage. Wij sluiten aan en inderdaad hebben we één koffer met overgewicht en de trolley kon niet als handbagage.

Maar dat kwam goed, alles kon het ruim in en er zou voorzichtig met de trolley worden gedaan. Bleek het de piloot zelf die onze koffers incheckt. Daarna werden wij ook op de weegschaal gezet met de rest van handbagage. Heel apart! En niet veel later mochten we met de piloot mee lopen het platform op. Dag Maui, ik hoop tot ooit ziens! Op naar Kona. En we vliegen weer! Deze keer dus in een heel kleintje. Omdat we niet zo hoog zitten heb ik zelfs nog een werkende wifi!!

Een klein half uurtje later zijn we al weer op Big Island en bellen we op het vliegveld naar de auto verhuurder. Niet erg veel later worden we opgepikt door een shuttle en rijden we naar de auto verhuur. Daar krijgen we weer een Ford mee, deze keer een mooie nieuwe rode Focus. Het ophalen van de auto ging heel vlot en al snel zetten we koers naar ons hotel Royal Kona.

En een kwartiertje later zijn we dan ookal bij het hotel. Omdat we nogal vroeg zijn vragen we om een vroege incheck. We hadden een kamer geboekt met partial ocean view en kregen meteen een upgrade aangeboden voor full ocean view EN een vroege check-in. Omdat we ons hadden voorgenomen nergens een upgrade te nemen gingen er niet direct voor. Maar als echte hollanders willen we wel weten wat het dan kost, voor maar liefst 30 dollar per nacht extra kunnen we deze kamer krijgen. En we zaten hier al redelijk goedkoop omdat we 3 nachten hadden voor de prijs van 2! Deze upgrade was dan ook alleen op de twee betaalde nachten. Echt fantastisch dus!

Dat was zo'n mooie aanbieding dat we er niet lang over na hoeven denken en we hebben direct een kamer zodat we nu een heerlijk vrij uitzicht hebben. De zee is hier zo mooi. Flink ruig en vreselijke hoge golven. Na het inchecken zijn we even het dorp ingegaan voor een lunch, ik had een Hawaiiaanse locomoco en Midas mosselen.

Daarna weer de nodige boodschapjes en even een rondje hotel gedaan. We gaan weer even bekijken wat we gaan doen en hebben alvast een restaurant bij het hotel besproken. Als we weer in de kamer zijn en even op het balkon zitten met de laptop, horen we gerommel achter ons en wat denk je: een flesje bubbels wordt naar binnen gebracht! Zo lief en attent!! We voelen ons zo echt helemaal honeymooners.

We besluiten nog even een duik te nemen in de privebaai die precies aan de linkerkant van onze kamer ligt. Hier kun je dus ook snorkelen omdat het een natuurlijke baai is met alle bijbehorende zeedieren. Midas is al snel in het water en die heeft weer eens een close encounter met een stel zeeslangen. Formaat elastiekje maar hij weet niet hoe snel hij er weer uit moet. Ik heb geen last van dat soort dieren en doe ook een poging het water in te gaan. Mijn probleem ligt op een heel ander vlak, ik heb het zo vreselijk koud. Daaraan merk ik dat mijn biologisch evenwicht behoorlijk verstoord is want ook gewoon in de zon heb ik het vaak erg koud en moet ik toch een trui aan. Heb te weinig vet om mezelf goed warm te houden en dus in het water is dat best wel vervelend. Ik hou namelijk enorm van zwemmen en ben altijd een echte watterrat geweest maar nu moet ik het vrij snel opgeven wil ik niet onderkoeld raken. Midas blijft nog even op het strand wat er bij hoort en ik ga vast even onder de warme douche en kleed me vast om.

De rest van de middag doen we niet zo heel erg veel meer en het grappige is we zouden eigenlijk de Luau hier op Kona gaan doen maar die was al volgeboekt toen we hotel boekten. Maar die is dus ook vanavond hier en onder ons balkon kunnen we de bedrijvigheid goed bekijken. Al vanaf een uur of 5 komen de eerste gasten aan. Dit is een veel masalere Luau en inderdaad hier gaat iedereen aan lange tafels en is de lei veel minder mooi en ook allemaal niet traditioneel. We hebben dus absoluut geen spijt dat we het al op Maui hebben meegemaakt en we kunnen de optredens hier vanaf balkon goed zien. Grappig!

Vanmiddag hadden we al een tafel gereserveerd bij het restaurant van ons hotel, Don de Beachcomber. Midas had al gelezen over het restaurant dat het erg goed moest zijn. We schuiven aan en we dineren wederom met zeezicht en wat voor uitzicht! Wow. Je denkt dat het niet mooier kan maar deze kust is weer een hele mooie en het breken van de golven geeft flink wat geluid maar zo heerlijk rustgevend. We hebben een erge aardige en geduldige ober. Midas en ik hebben elke dag als we gaan eten een flinke uitdaging met iets uitzoeken van de kaart. Alles klinkt lekker en wij lusten ook echt alles. We laten ons dus maar adviseren en we kiezen uiteindelijk voor een heel romantisch menu voor twee. Het voorgerecht bevat allerlei kleine hapjes geserveerd op een grote schaal en het hoofdgerecht is naar keuze. Ik neem een lekkere steak en Midas neemt de vis. Als toetje een cheesecake en we mochten er in plaats van een fles wijn ook een cocktail bij uitzoeken. Ik neem weer een banana iets huppel die weer speciaal zonder alcohol wordt gemaakt en Midas kiest een Mojito. Weer heerlijk gegeten en gedronken. Wat een narigheid toch steeds he!!

Morgen gaan we naar Volcanos National Park met nog actieve vulkaan. Dit houdt in dat er daadwerkelijk erupties zijn en er een continue stroom lava te zien is. Met zonsondergang moet je dan de kokend rode lava kunnen zien. En dat willen we natuurlijk meemaken. De laatste dag willen we graag snorkelen om de zee schildpadden te zien. Dus moeten we nog even een boattour uitzoeken.

Auto afgeleverd en nu maar wachten op iemand om de koffers in te checken.

Het is erg rustig nog bij Pacific Wings.

Dit is de hele terminal voor de vluchten binnen de eilandengroep.

Okee, inchecken gaat dus per telefoon die op de balie staat.

Het hek gaat open. We kunnen naar het toestel lopen.

Dat is 'm, onze Cessna. Plek voor 9 passagiers. Wij mogen achter de piloot plaatsnemen.

Gezellig hoor in zo'n sigaar.

De piloot gebruikt net als wij Garmin apparatuur. Verdwalen kunnen we dus niet.

Gas erop en gaan.

Me and my shadow.

We nemen nu echt afscheid van Maui. Hopelijk tot snel weer ziens.

Daar is de landingsbaan van Kona airport alweer.

Het is meer een toeristische rondvlucht dan een lijndienst. Eén van de andere passagiers wilde alleen maar naar huis in LA en wist niet dat ze met zo'n klein toestel zou vliegen :)

Aloha bij Royal Kona Resort.

Het hotel ziet er op het eerste gezicht prachtig uit.

Parkeren ook maar geregeld. Dat is hier helaas niet gratis. Wifi ook niet maar we hebben onze eigen ClearSpot.

Fijne kamer met balkon aan de oceaankant.

Het uitzicht vanaf het balkon.

Voor vanavond hier gereserveerd. Don the Beachcomber is ook al zo'n vervelende plek.

Tiki Bar.

Ziet er niet verkeerd uit toch?

Alles weer aan kant, lunchtijd bij Humpy's Big Island Alehouse.

Ik aan een bijzondere versie van de locomoco. Deze was niet helemaal volgens de beschrijving.

En Midas gaat voor de mosselen.

Complimenten van het hotel: een fles champagne wordt op de kamer gebracht.

Kijken of we deze keer kunnen zwemmen zonder onszelf te beschadigen.

Beneden gaat de luau beginnen. Slechts een aantal gasten wordt een lei omgehangen.

Er staat nogal een rij. En ook voor het buffet en voor de dranken staan even later flinke rijen. Ik geloof dat wij het beter hebben gedaan.

Voor ons wordt het ook tijd voor diner.

De binnenkant van het restaurant.

Drankje erbij.

Voorgerechtjes. Vooral de tataki tonijn was erg lekker.