Reisschema
  Dag 1: Heenreis
Dag 2: Las Vegas
Dag 3: Las Vegas
Dag 4: Las Vegas
Dag 5: Valley of Fire - Zion
Dag 6: Bryce Canyon
Dag 7: Grand Canyon
Dag 8: Death Valley
Dag 9: Yosemite
Dag 10: San Francisco
Dag 11: San Francisco
Dag 12: SF Discovery Kingdom
Dag 13: Great America
Dag 14: Reis naar Maui
Dag 15: Maui Ocean Center
Dag 16: Maui Whale Watching
Dag 17: Maui Road to Hana
Dag 18: Maui Feast at Lele
Dag 19: Reis naar Kona
Dag 20: Volcanoes
Dag 21: Hilo Helicopter Tour
Dag 22: Reis naar LA
Dag 23: Santa Monica
Dag 24: SF Magic Mountain
Dag 25: SF Magic Mountain
Dag 26: Universal Studio's
Dag 27: Sea World
Dag 28: Knotts Berry Farm
Dag 29: Los Angeles
Dag 30: Disneyland
Dag 31: Terugreis

Dag 21: Hilo Helicopter Tour
 We're in Hawaii!
We staan om 6 uur op om een helicopter te halen. Die vertrekt vanuit Hilo en dat is aan de andere kant van het eiland op een kleine 2.5 u rijden van ons. Dus opschieten met ontbijt. Ik zet alvast wat eten op tafel en loop terug naar buffet. Bij terugkomst hebben we bezoek. Zo'n 20 tropische vogels zijn alvast aan het voorproeven ghe.

De rit naar Hilo verloopt zonder onderbrekingen en we zijn mooi op tijd. Garmin heeft ons langs de noordkust van het eiland gestuurd en die route eindigt in een stuk bergweg met zeezicht. Erg mooi weer. Midas vraagt bij de balie van Paradise Tours nog of ik toch nog mee kan maar de heli zit vol. Het is een drukke dag en er kunnen per heli maar 4 mensen mee. Het bijzondere aan deze trip is is dat hij met de doors off vliegt. Jazeker, zonder de deuren dus! Je voelt dan de hitte van de lava. Een mooie ervaring voor Midas ik vind het niet zo erg om aan de grond te blijven. Ik heb steeds oor problemen dus vliegen is vervelend.

Na het introductiepraatje lopen we naar de helecopters waar intussen de deuren van zijn afgehaald. We krijgen een reddingsvestje om ons middel en een koptelefoon met microfoon om straks nog wat te kunnen verstaan. Per helicopter gaan twee passagiers voorin naast de piloot en twee achterin. Ik kom links achterin te zitten, wat mij betreft een uitstekende plek. Met een veiligheidsgordel om stijgt het apparaat even later op. Wat een lawaai evengoed nog!

We vliegen langs de kustlijn naar het zuiden. Zo zonder de deuren waait en wappert het stevig binnen. Ik snap nu waarom we een vest of jas met lange mouwen aan moesten, echt lekker warm is het niet meer. Wel een prachtig uitzicht langs de kustlijn natuurlijk. We passeren een paar dorpjes (leuke optrekjes!) en komen dan aan bij de lavavelden zoals we die gisteren ook hebben gezien.

Dan komen we op de plaats die we alleen vanaf grote afstand zagen, daar waar de lava de zee in stroomt. Wat een bijzonder gezicht is dat zeg, wat een geweld. Een continue pluim stoom stijgt op. Honderd meter verder is nog een kleinere uitstroom. De helicopter vliegt een paar keer heen en weer om iedereen foto's te kunnen laten maken. Prachtig dit!

Vanaf de kust steken we nu weer recht omhoog over de relatief verse lavavelden. Er is een lijn over het veld waarlangs op veel plaatsen de stoom weer uit de grond komt. Ik zie één open plek waar lava aan de oppervlakte ligt. Zo'n bizar idee dat je boven een uitbarstende vulkaan vliegt. We komen echter niet, zoals ik wel had begrepen, over de Kilauea Crater en dus geen blik op de lava daar. Helaas.

Via het Ola'a Forest en het Waiakea Forest (regenwoud) vliegen we terug naar Hilo. Op de valreep komen we langs een waterval. De hele vlucht duurde ongeveer 50 minuten. Ik moet zeggen dat het niet helemaal was wat ik ervan had verwacht maar het was evengoed een geweldige ervaring en zeker het geld waard.

Op de terugweg naar Kona weet Garmin een andere route en rijden we door het binnenland langs het Mauna Kea State Park. Mauna Kea is de hoogste van de 5 vulkanen op het eiland en lange tijd rijden we langs de enorm uitgestrekte berg. De weg slingert af en toe weer behoorlijk omhoog en omlaag. Ook weer een mooie route, jammer dat het zo nu en dan regent.

Terug bij hotel doorzoeken we de koffers even goed naar spul wat we kunnen lozen voor het gewicht. Ik ga boeken, kleding en verzorgingsspul weg gooien en hopelijk is dat genoeg.

Morgen vliegen we naar LA. Maar nu eerst aan het zwembad met boekje en een cocktail. Zometeen terug naar de kamer en gaan we ons klaar maken voor de laatste keer dineren op Hawaii. Ik wil echt niet weg, veel te lekker hier en ik wil nog zoveel zien en doen!!! Waarschijnlijk naar Bubba Gump voor lekkere shrimps!!

Ook hier bij het ontbijt weer vers fruit. Papaya's groeien hier ook heel goed.

Deze schooiers wachten tot iemand ontbijt voor ze opdient en terug naar binnen loopt. Ze hebben regelmatig succes.

Op het vliegveld van Hilo.

De deuren zijn eruit, we kunnen instappen.

Helemaal klaar voor vertrek.

Lift-off!

Best leuk wonen zo met je eigen lagune voor de deur.

Langs de ruige kustlijn.

Kapoho is een kleine kustplaats.

Kalapana. Deze mensen zijn hun huizen en familie kwijtgeraakt en hebben nu weer een nieuw onderkomen gebouwd bovenop de steengrond.

En hier is dan de plek waar de lava de oceaan in stroomt.

Duidelijk te zien hoe de rode masse uit ondergronds loopt en uitstort in zee. Het kan dagelijks op een net iets andere plaats een uitweg vinden.

We gaan weer omhoog, richting het regenwoud van het Waiakea Forest Reserve.

Ondergrondse lavastromen zorgen voor stoom aan de oppervlakte.

Waterval vlakbij Hilo. Er zijn er stroomopwaards nog veel meer.

Tailshot.

Terug bij Hilo airport.

Relaxen aan het zwembad van het hotel.

Diner bij Bubba Gump. De combo met 3 soorten garnalen is super.

Fish, Shrimps & Chips.

Intussen wordt de stroomstoring bij het hotel opgelost. Iets met de hoogspanningsleiding.

Toetje: chocolate chip cookie & icecream.