Reisschema
  Dag 1: Heenreis
Dag 2: Las Vegas
Dag 3: Las Vegas
Dag 4: Las Vegas
Dag 5: Valley of Fire - Zion
Dag 6: Bryce Canyon
Dag 7: Grand Canyon
Dag 8: Death Valley
Dag 9: Yosemite
Dag 10: San Francisco
Dag 11: San Francisco
Dag 12: SF Discovery Kingdom
Dag 13: Great America
Dag 14: Reis naar Maui
Dag 15: Maui Ocean Center
Dag 16: Maui Whale Watching
Dag 17: Maui Road to Hana
Dag 18: Maui Feast at Lele
Dag 19: Reis naar Kona
Dag 20: Volcanoes
Dag 21: Hilo Helicopter Tour
Dag 22: Reis naar LA
Dag 23: Santa Monica
Dag 24: SF Magic Mountain
Dag 25: SF Magic Mountain
Dag 26: Universal Studio's
Dag 27: Sea World
Dag 28: Knotts Berry Farm
Dag 29: Los Angeles
Dag 30: Disneyland
Dag 31: Terugreis
 
Dag 13: California's Great America
 We're in California!

In Santa Clara bevindt zich California's Great America, het tweede grote attractiepark in de buurt van San Francisco. Dit park is onderdeel van de Cedar Fair groep, samen parken als Cedar Point in Ohio, Canada's Wonderland bij Toronto en Knott's Berry Farm in Anaheim waar we later nog zullen komen. Het is alweer stralend weer en dus komt er een shirt met lange mouwen uit de koffer om niet verder te verbranden.

Het park is dankzij Garmin snel gevonden en we rijden voor $15 de parkeerplaats op. Het is nogal onduidelijk hier waar we moeten staan want er is nauwelijks onderscheid te maken tussen het normale parkeervak en het gedeelte voor preferred parking.

Eenmaal binnen wordt meteen duidelijk dat Gold Striker vandaag inderdaad niet zal gaan rijden. Er wordt wel overal reclame gemaakt voor de nieuwe houten baan maar bij de ingang staat een bord 'launching soon'. Dat is jammer want volgens de planning zou hij begin mei open zijn gegaan. Er schijnt een issue te zijn met geluidsoverlast dat nog niet is opgelost.

Aangekomen bij Vortex blijkt dat deze een technische storing heeft. Dat schiet lekker op. Het park biedt net als Six Flags gisteren in totaal 8 achtbanen maar met Taxi Jam als kiddiecoaster waar volwassenen niet in mogen blijven er nu nog 5 over.

Helemaal links in het park vanaf de ingang vinden we Flight Deck, een inverted coaster van B&M uit 1993 en daarmee één van de oudere B&M banen. Niet direct een uitschieter qua lengte (690 meter), hoogte (31 meter) of snelheid (80 km/u) maar voor een achtbaan van 20 jaar oud toch nog steeds een hele fijne soepele rit met 3 prettige en niet té heftige inversies waaronder een heerlijke zero-G roll. Ook Hellen kan deze goed hebben.

Van hieruit pakken we de kabelbaan naar de andere kant van het park, onderweg kunnen we mooi wat foto's maken van de tussenliggende attracties. Bij Demon zien we de trein stilstaan op de lifthill. Ook daar een storing dus en inderdaad zal even later deze achtbaan ook gesloten worden.

Ondertussen wordt het behoorlijk druk. Voor Psycho Mouse staat dan ook een flinke wachtrij van 3 kwartier. Erg efficient wordt er ook niet gewerkt. De lege plaatsen worden niet opgevuld en soms is er maar één kar tegelijk op de baan. Als ik aan de beurt ben wordt ik ook alleen in een karretje geplaatst en is er verder geen andere muis op de baan. De capaciteit van een mouse is vaak al niet hoog en zo krijg je wel erge lange wachtrijen. De baan is verder niet heel bijzonder.

Naast Psycho Mouse staat Grizzly, een houten achtbaan uit 1986 met een nogal klassieke layout. Ook hier staat weer een gigantische wachtrij die maar traag beweegt. Met de volle zon er boven en weinig schaduw wordt het al snel onaangenaam maar we houden vol. We pakken een plaatsje niet boven de wielen (voorin in de coach dus) en dan blijkt Grizzly een vrij onschuldige baan, bijna tam. Wel leuk maar geen wow factor.

California's Great America heeft een behoorlijk uitgebreide foodcourt met o.a. een sushibar. Voor de lunch kiezen we een paar mooie zalm en unagi pakketjes uit. Erg smaakvol en een stuk beter dan al die friet en burgers.

Aan de andere kant van Psycho Mouse vinden we een kleine achtbaan. Woodstock's Express is één van de weinige kinderachtbanen van Intamin. De baan is langer dan het op het eerste gezicht lijkt, bijna 400 meter lang. En best een aardige rit ook nog.

Het gedeelte voor de allerkleinste bezoekers ziet er erg vrolijk en gezellig uit. Er is ook een waterspeeltuintje bij. Zoals verwacht is Taxi Jam voor ons niet toegankelijk. Het is er ook te druk om daar proberen de operators te overtuigen.

Als we langs Demon lopen blijkt deze intussen weer te draaien. Wel is de wachtrij helemaal gevuld en dus gaat het wel even duren om daar doorheen te komen. Halverwege de rij, na een bocht, is het station in beeld en lijkt de rij nog mee te vallen. Ik had alleen de zigzag op het station over het hoofd gezien. Er rijdt ook maar één trein dus uiteindelijk een uur gewacht, het grootste gedeelte in de zon. De rit is wel okee, lijkt een beetje op de Python en is gelukkig niet al te ruw voor een Arrow. De banen lijken hier allemaal netjes onderhouden te worden.

Voordat we het park verlaten nemen we toch nog maar een kijkje bij Vortex. We hebben geluk want deze blijkt nét een paar minuten daarvoor open te zijn gegaan. Na Iron Wolf in Six Flags Great America in Chicago is dit de oudste B&M achtbaan. Het is een stand-up coaster, in plaats van te zitten in een stoeltje sta je rechtop met alleen een zadeltje om op te zitten en zijn er in hoogte verstelbare schouderbeugels. Het instappen neemt nogal wat tijd in beslag maar omdat de baan net geropend is kan ik vrijwel direct instappen en is er nog geen rij.

De layout is niet buitengewoon spectaculair hoewel een looping en een kurketrekker staand al spannend genoeg kan zijn. Verder veel bochtenwerk en toch wel een complete rit. Stand-up's zullen denk ik nooit echt mijn favoriet worden. Zeker de oudere exemplaren zijn niet altijd even comfortabel. Met Chang in Six Flags Kentucky Kingdom en Mantis in Cedar Point als uitzonderingen dan.


Direct na de ingang van het park dit plaatje.


Mooi aangeklede dubbeldeks draaimolen. Ook hiervoor staat al een aardige rij.


Gold Striker helaas nog niet geopend. Alleen voor 'promotie' zijn de afgelopen avonden sessies geweest.


De first drop is al overdekt met een tunnel om de geluidsoverlast tegen te gaan.


Vortex heeft het grootste gedeelte van de dag met een storing te kampen gehad.


Een fijne achtbaan deze Flight Deck. Tot nu toe veruit de beste van het park.


Een stukje themetisatie in de wachtrij. Deze baan heette tot 2008 nog Top Gun.


De zero-G roll loopt over het doorgaande voetpad.


De kabelbaan brengt ons naar de andere kant van het park. Met nog een mooi ouderwets handmatig systeem om de gondels van en op de kabel te krijgen.






Psycho Mouse blijkt één van de weinige Mad Mouses van Arrow. De andere twee heb ik al eens eerder gedaan.


Jammer van de traagheid waarmee de achtbaan bediend wordt.


Toch is de Psych Mouse goedgekeurd.


Van Grizzly helaas geen andere foto dan deze. Misschien toch net iets te saai.


Lunch.


Deze blijf ik leuk vinden. De klassieke flying scooters met zeil voorop die je vanuit het bakje kunt bedienen.


De Drop Tower ziet er vanuit deze hoek niet zo enorm hoog uit.


Een verrassende Woodstock's Express, ook niet echt een recente aanwinst.


Een hoop verborgen track.


Zeer kleurrijk gedeelte in Camp Snoopy.


Waterpret.


Helaas moeten laten schieten deze Taxi Jam.


Aan het gewicht van de inzittenden kan het niet liggen.


The Demon heeft zich hersteld. Ook hier zou het fijn zijn als iets gedaan werd aan de capaciteit.


De baan is ook al niet erg fotogeniek. Vanuit de kabelbaan krijg je nog het beste beeld.


Lifthill en kurketrekker van Vortex.


Bijna de hele track in beeld. Het lijkt zo nog een hoop staal.