Reisschema
  Dag 1: Heenreis
Dag 2: Las Vegas
Dag 3: Las Vegas
Dag 4: Las Vegas
Dag 5: Valley of Fire - Zion
Dag 6: Bryce Canyon
Dag 7: Grand Canyon
Dag 8: Death Valley
Dag 9: Yosemite
Dag 10: San Francisco
Dag 11: San Francisco
Dag 12: SF Discovery Kingdom
Dag 13: Great America
Dag 14: Reis naar Maui
Dag 15: Maui Ocean Center
Dag 16: Maui Whale Watching
Dag 17: Maui Road to Hana
Dag 18: Maui Feast at Lele
Dag 19: Reis naar Kona
Dag 20: Volcanoes
Dag 21: Hilo Helicopter Tour
Dag 22: Reis naar LA
Dag 23: Santa Monica
Dag 24: SF Magic Mountain
Dag 25: SF Magic Mountain
Dag 26: Universal Studio's
Dag 27: Sea World
Dag 28: Knotts Berry Farm
Dag 29: Los Angeles
Dag 30: Disneyland
Dag 31: Terugreis

Dag 17: Maui Road to Hana & Haleakala Volcano
 We're in Hawaii!
We maken ons klaar voor een roadtrip naar Hana. Hana is een plaatsje aan de oostkant van Maui en het bijzondere hier is dat de route ernaar toe vol zit met verrassingen. De weg van Kahului naar Hana loopt langs de noordkust van het eiland, is 52 mijl lang en voert over 59 bruggetjes (de meesten éénbaans) en ongeveer 620 bochten. Het overgrote deel van de route loopt door tropisch regenwoud.

Om maar niks te missen had Hellen de guided tour app gedownload op de iPhone, elke keer als je nabij een point of interest aankwam speelde de audio met meer informatie over die plek. Je kon zelf aangeven wat je wilde weten. Zo gaven wij aan dat we watervallen wilden zien. En dan blijkt die audio zeer nuttig omdat je dan exact weet waar te parkeren en vooral HOE je dan die waterval kan bereiken. Soms moest je daar een flinke hike voor over hebben en nog bijzonderder voor sommige moest je van meer naar meer zwemmen!! Echt fantastisch dus.

De eerste waterval waar Hellen een kijkje nam daar kreeg ze een gratis Dr FishSpa (Garra Rufu visjes) behandeling de kleine knagers kwamen gezellig aan haar voeten knabbelen ;o)

We hebben een heuse grot bewonderd, een zwart strand, we zagen een blowhole heel bijzonder en hadden lunch bovenop de berg waar het lijkt dat het altijd regent...maarja regenwoud he dat zegt ook alles! De vegetatie hier is adembenemend mooi, de rotsen en vergezichten, de stranden fantastisch. We hebben dus een hele dag rondgereden en bedachten dat we ook nog wel de vulkaan Haleakala zouden kunnen bekijken en we wilden dan graag de sunset op de top meemaken omdat ons dat was aangeraden te proberen.

We hadden inmiddels niet heel veel tijd meer omdat de zon rond 7 uur onder zou gaan. Het vervelende van de route naar Hana is dat je eigenlijk deze hele weg ook weer dezelfde 52 mijl terug moet rijden. Beetje stom dus. Het alternatief was de zuidroute van 70 mijl, deels over een smalle bergweg met daarin een stuk van 7 mijl ongeplaveid wegdek...sja en wat doen je dan... juist !!

Na Oost Europa twee jaar achter elkaar EN een huurauto was de keus snel gemaakt dus gas erop en gaan. Nou daar hadden we geen spijt van, wat was dat mooi en wat een weer heel ander landschap gaf dat !! We waren echt 5 minuten voor ondergaan van de zon op de vulkaan en hebben het mooiste uitzicht gekregen wat we ooit voor mogelijk hebben gehouden. Echt fenomenaal. 's Avonds waren we zo laat terug in Lahaina en alles al dicht dus kochten we een lekker stukkie vlees en bereiden we ons eigen maaltje.

Eerste stop is Ho'okipa Beach, bekend vanwege het witte strand en de uitstekende golven voor de (wind-) surfers.

Da's duidelijk.

De Hawaiiaanse vlag.

Hoewel de golven vandaag niet zo enorm hoog zijn wordt er toch redelijk druk gesurft.

Even verderop vinden we de Waikamoi Falls. De onderste van de twee is vrij gemakkelijk bereikbaar vanaf de weg, 5 minuten lopen. Onder de waterwal kun je ook zwemmen. Voor de bovenste moet geklommen worden.

Ke'anae Peninsula is een prachtig ruw stuk kustlijn met lavasteen. De golven spatten uiteen tegen de rotsen.

Halverwege de route. Hier zijn ook enkele eethuisjes te vinden.

Een van de mooiere watervallen die direct vanaf de weg te zien zijn: de Waikani Falls, ook wel Three Bears Falls genoemd.

Pua'a Ka'a State Wayside Park is een gemakkelijk toegankelijke picknickplaats. Ook hier weer een waterval en een poeltje.

De Garra Rufu visjes beginnen meteen te knagen.

Dit parkje ligt in het regenwoud en biedt een fraaie verzameling flora.

Nog steeds in het regenwoud vinden we ook Nahiku Marketplace, een aantal markstalletjes waar gelunched kan worden.

Highlight van de Hana trip is het Wai'anapanapa State Park. Het is een stukje klauteren voor een spektaculair uitzicht.

Zwart strand.

Blowhole. Als de golven inslaan spuit het zeewater omhoog.

Grot vanaf het strand naar de oceaan.

Natural arch.

Even voorbij Hana rijden we langs deze Wailua Falls.

Langs de zuidkust stijgt het weer flink en wordt het af en toe smal. Men is gelukkig niet gehaast en iedereen lacht naar elkaar.

The long and winding road. Rechts doemt Haleakala al op.

Dan weer een lang stuk prima asfalt en kunnen we weer wat steviger doorrijden.

Het laatste stuk gaat slingerend de vulkaan op. We komen in het wolkendek terecht.

Vlak voor de top komen op de hoogte van 10.000 voet (3048 meter).

Hier en alleen hier groeit deze bijzondere plant: de Silversword.

Net op tijd voor de zonsondergang gehaald.

Het is op deze hoogte wel wat fris.

Gered.

Het is nog een paar uurtjes terugrijden naar Lahaina. Eenmaal terug een lekker biefstukkie.